Lage Rugpijn en degeneratieve veranderingen bij kinderen .

Lage rugpijn komt vaak voor ten gevolge van degeneratie van de ruggenwervels en is zichtbaar op MRI-scans. Dit was de conclusie van een onderzoek dat gehouden is onder een groot aantal kinderen in de leeftijd van 13 jaar door P. Kjear, Lefouef-Yde et al, van de Universiteit van Zuid Denemarken. Het onderzoek werd gepubliceerd in het tijdschrift “Spine”.

Er is nog maar weinig bekend van lumbale MRI bevindingen bij jongeren en over hoe dit in verband zou kunnen worden gebracht met pijn in de onderrug. Dit was het tot dan toe meest uitgebreide onderzoek bij jeugdigen van dezelfde leeftijd.

De resultaten waren als volgt:

• Bijna 1 op de 4 (22%) kinderen had in de afgelopen maanden rugpijn ervaren terwijl slecht 8% medische hulp heeft gezocht.
  • Van dezelfde groep had al 4% klachten op 9-jarige leeftijd.
  • MRI scans wezen uit dat degeneratieve veranderingen zichtbaar waren bij 1/3 van de gevallen, die in verband konden worden gebracht met pijn in de onderrug en degeneratie in een van de gewrichten. Bij jongens werden in de bovenste lumbale tussenwervelschijven vergelijkbare belangrijke statistische resultaten gevonden en bij meisjes in het lagere gedeelte van de wervelkolom.
  • Veranderingen, specifiek in relatie tot de 3e lumbale tussenwervelschijf, konden sterk in verband worden gebracht met pijn in de onderrug.

Kjear P, Loeuf-Yde C et al. (2005) Een Epidemiologische Study van MRI en pijn in de onderrug bij 13-jarige kinderen, Spine 3 (7): 798-806)