Rug hernia, nekhernia en middenrug-hernia en chiropractie behandeling.

Over het algemeen boezemt hernia bij de bevolking grote angst in en tegelijkertijd roept het ook veel vragen op. Is een operatie de enige mogelijkheid? Kan Chiropractie mij misschien helpen? Een hernia is een uitpuilende tussenwervelschijf, een schijf tussen de wervels van de wervelkolom, die dient als stootkussen en daarnaast zorgt voor de soepelheid van de wervelkolom. We spreken van een hernia als de kern van de tussenwervelschijf een abnormale zwelling of uitstulping vertoont; deze uitstulping kan op de zenuwwortel drukken en hierdoor kan zelfs de rugzenuw geïrriteerd raken. Het gevolg is hoe dan ook pijn.

Pijn bij hernia

.
De pijn bij hernia kan acuut optreden of geleidelijk komen opzetten door een degeneratieproces (slijtage). De acute pijn bij hernia komt niet uit de lucht vallen en was de rug of nek al geruime tijd, soms jaren, verzwakt en/of verkeerd belast. De acute aanzet kan dan veroorzaakt worden door een val, een schok, plotseling draaien, en verkeerde houding bij tillen en zelfs door hard niezen. Het gevolg is veelal onmiddellijk een scherpe, plaatselijke en/of uitstralende pijn naar de benen of armen die tot overmaat van ramp vaak samen gaat met plaatselijke spierkrampen die de normale houding van de rug of nek kan veranderen.
Als er niet meteen een behandeling volgt, zal een acute aandoening vrijwel altijd leiden tot een chronische aandoening. Andersom kan een chronische aandoening een acute aanval tot gevolg hebben.

Hoe kunnen wij u helpen?

.
Een zeer groot deel van de aandoeningen aan de tussenwervelschijven kan door de chiropractor met succes behandeld worden. Het is bewezen dat behandeling door middel van manipulatie een positief effect heeft op uitstralingspijn bij een hernia. Chiropractische correctie vermindert de spanning op de tussenwervelschijven en zodoende de irritatie op de zenuw, verbetert de balans van uw wervelkolom en uw houding en houdt uw gewrichten in beweging, zodat uw tussenwervelschijven gezond blijven. Daardoor zakt de pijn en de kans op een ziekenhuisopname of operatie wordt kleiner.

Voor uitgebreidere tekst over Hernia, kunt u gratis een folder afhalen in onze praktijk.