Als uw rug versleten is, wat moet er dan gebeuren?.

Uw hele leven laat u uw tanden nakijken. Stelt u zich eens voor dat u zo’n 20 à 30 jaar niet naar de tandarts zou gaan. Hoe zouden uw tanden en tandvlees er dan uitzien? Hoeveel jaar is het geleden dat u uw rug hebt laten nakijken? Jammer genoeg laten vele mensen dit nooit doen. Hun wervelkolom lijdt aan een levenslange verwaarlozing.

Als uw auto versleten is, kunt u een nieuwe kopen. Als uw wasmachine versleten is, kunt u hem vervangen. Of zelfs als uw tanden ‘versleten’ zijn, kunt u een kunstgebit krijgen. Maar als uw rug versleten is … Wat moet er dan gebeuren?

Vergelijk uw lichaam met een gebouw of een auto. Regelmatig onderhoud is ook hier essentieel voor een langer en gezonder bestaan. De chiropractische benadering van welzijn typeert deze houding ten opzichte van gezondheid. Het is gebaseerd op het concept van ‘gezondheid onderhouden’ tegenover ‘ziekte behandelen’. Aan de basis van Chiropractie ligt het principe dat het lichaam zelf in staat is de gezondheid te onderhouden, mits het de juiste essentiële ingrediënten krijgt, namelijk water, rust, schone lucht, juiste voeding en een goed functionerend zenuwstelsel.

Gezondheid onderhouden of ziekte behandelen?

.
Chiropractie is gebaseerd op systematische preventie en ondersteuning van de gezondheid. Opheffen van storingen in het lichaam voorkomt negatieve beinvloeding van de gezondheid en stimuleert het eigen vermogen van het lichaam om gezond te blijven.

De wervelkolom bestaat uit bewegingssegmenten waar het centraal zenuwstelsel doorheen loopt. Het is dan ook van essentieel belang voor een optimale gezondheid, dat deze wervelsegmenten goed bewegen zodat het zenuwstelsel niet wordt gehinderd door opstoppingen of blokkades in de onderliggende wervelsegmenten. De wervelkolom beschermt niet alleen het zenuwstelsel, maar voedt het tevens door constant in beweging te zijn.

Ons zenuwstelsel controleert verder alle andere functies in ons lichaam, zoals het immuumsysteem, de organen, onze hersenen, om er maar een paar te noemen.

Het antwoord op het voorkomen van problemen is preventie:

.
Chiropractoren zien als belangrijkste onderdeel van een behandeling, het functioneren van het zenuwstelsel te normaliseren door blokkades in de wervelkolom op te heffen.

Blokkades zijn geen symptomen op zichzelf, ook al geven ze na verloop van tijd uiteindelijk wel symptomen.
Blokkades zijn zelf geen ziektes, maar kunnen op termijn uw gezondheid negatief beïnvloeden.
Sommige mensen denken dat opheffen van blokkades alleen nodig is wanneer ze pijn hebben. Echter, het opheffen van blokkades reduceert het risico van gezondheidsproblemen, en dus is preventie zeer te prefereren.