Kaakproblemen en temporo-mandibulair syndroom en Chiropractie.

Het temporo-mandibulair gewricht beweegt telkens wanneer u kauwt of praat en het is dan ook één van de meest gebruikte gewrichten van ons lichaam. Het temporo-mandibulair syndroom verschijnt als het gewricht niet goed gepositioneerd is of als het niet goed functioneert, zodat het gewricht blootgesteld wordt aan teveel druk.

De meest voorkomende symptomen zijn: de kaak niet volledig kunnen openen, geluidjes horen bij het openen en sluiten van de mond, hevige hoofdpijn, verlies van het gehoor, oorsuizen, een gezwel in het gelaat, schouder-, wang- of kaakpijn, nekpijn, aangezichtspijn, pijn in of onder het oor, pijn aan de ogen of bij het slikken, tandpijn, misselijkheid, wazig zicht.

.
Verschillende factoren, zoals bijtproblemen, stress en de gewoonte om maar aan één kant te kauwen, kunnen overmatige slijtages en scheuren in het temporo-mandibula gewricht veroorzaken. De aanleiding hiervoor is vaak een tandheelkundig probleem. Gewoontes, zoals tandenknarsen en nagelbijten verhogen het slijten en scheuren van het gewricht.

Veel mensen met nekklachten of een whiplash hebben vaak ook schade aan het temporo-mandibula gewricht opgelopen. Dit soort beschadigingen kan op de lange termijn hoofd-, oor-, nek- en schouderpijn veroorzaken.

Hoe kunnen wij u helpen?

.
Een goed gepositioneerde wervelkolom helpt het temporo-mandibulair syndroom te voorkomen of te bestrijden. Wervelkolomproblemen en de problemen van het temporo-mandibulair syndroom komen vaak samen voor. Chiropractisch onderzoek en behandeling, speciaal in de bovenste (cervicale) wervelkolom, geeft vaak verlichting. Chiropractoren zijn ook getraind in het corrigeren van eventuele afwijkingen in het
temporo-mandibulair gewricht en kunnen zo de pijn, het oorsuizen, de klakkende geluiden etc. helpen te verminderen.

Voor uitgebreidere tekst over Kaakproblemen en temporo-mandibulair syndroom, kunt u gratis een folder afhalen in onze praktijk.