Vergelijkende analyse van personen mét en zonder chiropractische zorgverlening.

Antonio P. Legorreta, MD, MPH; R. Douglas Metz, DC; Craig F. Nelson, DC, MS; Saurabh Ray, PhD;Helen Oster Chernicoff, MD, MSHS; Nicholas A. DiNubile, MD.

Achtergronden:
Rugpijn is verantwoordelijk voor jaarlijks meer dan $100 miljard aan gezondheidszorgkosten in de VS en staat op de tweede plaats van oorzaken voor doktersbezoek en ziekenhuisopnames. Deze studie bevestigt het effect van het ontvangen van algehele chiropractische zorg op de ziektekosten binnen landelijke gezondheidszorg.

Methodes:
Een analyse, over een periode van 4 jaar, vergelijkt gegevens van de 700.000 deelnemers binnen een landelijk zorgplan die chiropractische zorg in hun pakket hadden, met de 1 miljard personen in dit plan, voor wie deze zorg niet beschikbaar was.

Resultaten:
Deelnemers met Chiropractie in hun pakket hadden lagere jaarlijkse gezondheidszorgkosten dan de deelnemers die deze zorg niet hadden. Chiropractische zorg verminderde de kosten met 16% van het totaal. Rugpijnpatiënten die chiropractische behandelingen ondergingen maakten minder gebruik van radiologie, MRI-opnames, lage rugoperaties en ziekenhuisopnames. Ze hadden ook gemiddeld 26% lagere kosten tijdens voorvallen van lage rugpijn.

Conclusie:
Door diverse resultaten zorgt toegang tot chiropractische zorg binnen een gezondheidszorgpakket tot een lagere kostenuitgave.

Arch Intern Med. 2004;164:1985-1992.