Patienttevredenheid over chiropractie.
Niemand twijfelt er nog aan dat chiropractie patiënten over het algemeen erg tevreden zijn over hun behandelingen. Een tevredenheid die consequent hoger ligt dan bij andere vormen van medische zorg, waarmee de vergelijkingen zijn gemaakt. Dit zijn de conclusies van een intensief onderzoek.
Zo zegt Gary Gaumer, PhD, naar aanleiding van een nieuw nationaal onderzoek in de VS, waaruit wederom is gebleken dat chiropractie patiënten erg tevreden zijn over hun behandelingen. Dit is een bijzondere conclusie, temeer omdat het grootste gedeelte van de financiële lasten voor chiropractie worden gedragen door de patiënten zelf en het overgrote deel van de zorg te maken had met de toch al lastigere chronische problemen van de rug en nek.
Het percentage van chiropractie patiënten dat “zeer tevreden” was over hun behandelingen bij lage rugpijn was 3 x hoger dan dat van de patiënten van een huisarts ( 66% tegen 22%).
Vermelde redenen voor deze hogere tevredenheid met de chiropractor waren o.a.:
- Meer informatie ontvangen over de rugpijnproblemen, inclusief de oorzaak van de pijn, het herstel, tevredenheid over de zorg, de instructies voor oefeningen, houding en tillen.
- De hoeveelheid tijd die de chiropractor (D.C.) steekt in het luisteren naar de patiënten met betrekking tot de omschrijving van de pijn.
- De chiropractor geloofde dat de patiënt echt pijn had en leefde mee in diens zorg hierover.
- Het vertrouwen van de chiropractor in de diagnose en de effecten van de chiropractische behandeling.
De uitkomsten van het onderzoek kwamen overeen met een eerder gedaan onderzoek in Australië door Boven, waarbij 627 patiënten met gebruikelijke spier/gewrichtsklachten, in vergelijking met patiënten die enkel rugpijn hadden en die inmiddels 2 of meer artsen hadden bezocht, de chiropractor en de fysiotherapeut. De tevredenheid bij de chiropractische patiënten was bijzonder hoog – 51% in vergelijking met de patiënten die een huisarts hadden bezocht (16%), en de patiënten die een fysiotherapeut hadden bezocht (8%). Aan het andere uiteinde van de schaal was 12% van de deelnemers niet tevreden over de chiropractor, terwijl 40% niet tevreden was over de fysiotherapeut, en 44% van de deelnemers niet tevreden was over de huisarts.
Recente studies met betrekking tot patiënt tevredenheid:
- Schrijvers Cherkin en MacCornack in 1986.
Aantal patiënten: 257.
Soort patiënt: lage rugpijn.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Seattle.
Opvolging: 8 maanden.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren meer tevreden.
- Schrijvers Sawyer en Kassak in 1988 – 1989.
Aantal patiënten: 376.
Soort patiënt: alle patiënten van de chiropractor.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Minnesota en Wisconsin.
Opvolging: niet beschikbaar.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren zeer
tevreden.
- Schrijver Carey et al in 1995.
Aantal patiënten: 1633.
Soort patiënt: eerste stadium van lage rugpijn.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Noord Carolina.
Opvolging: niet beschikbaar.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren meer
tevreden.
- Schrijvers Licciardone en Herron in 1989.
Aantal patiënten: 27.
Soort patiënt: allemaal volwassenen.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Nationaal.
Opvolging: niet beschikbaar.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren minder
tevreden.
- Schrijvers Hertzman-Miller et al in 1995-1998.
Aantal patiënten: 341.
Soort patiënt: lage rugpijn.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Zuid Carolina.
Opvolging: 4 weken.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren meer tevreden.
- Schrijver Verhoef et al in 1995.
Aantal patiënten: 369.
Soort patiënt: nek of rugpijn.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Alberta.
Opvolging: 6 weken.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren zeer tevreden.
- Schrijver Meade et al in 1989.
Aantal patiënten: 608.
Soort patiënt: lage rugpijn.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: United Kingdom.
Opvolging: 6 weken.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren meer
tevreden.
- Schrijver Nyiendo et al in 1993.
Aantal patiënten: 93.
Soort patiënt: lage rugpijn.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Portland, Oregon.
Opvolging: 1 maand.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren meer
tevreden.
- Schrijver Nyiendo et al in 1994.
Aantal patiënten: 2945.
Soort patiënt: lage rugpijn.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Oregon en Washington.
Opvolging: 1 jaar.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren meer
tevreden.
- Schrijver Cherkin et al in 1998.
Aantal patiënten: 321.
Soort patiënt: lage rugpijn.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Seattle.
Opvolging: 4 weken.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: tevredenheid bij chiropractie patiënten
en huisarts patiënten was gelijk.
- Schrijvers Gemmell en Hayes in 2000.
Aantal patiënten: 66.
Soort patiënt: patiënten die claims hadden ingediend.
Locatie waar studie heeft plaatsgevonden: Oklahoma.
Opvolging: 2 tot 5 maanden.
Belangrijkste uitkomst m.b.t. tevredenheid: chiropractie patiënten waren zeer
tevreden.
Bron:
Gaumer G (2006) Factors Associated with Patient Satisfaction with Chiropractic Care: Survey and Review of the Literature, Journal of Manipulative Physiol Ther 29: 455-462.
CherkinDC, MacCornack FA (1989) Patient Evaluations of Low Back Pain Care from Family Physicians and Chiropractors, West Journal of Medicine 150: 351-355.