Informatie voor Chronische patiënten.

Chronische pijnklachten kunnen bij veel aandoeningen voorkomen, zoals bij een beroerte, MS, kanker, gordelroos, artrose en chronische spierziekten, om maar enkele te noemen. Een op de vijf Europeanen kent in zijn leven periodes van chronische pijn. In Nederland verliezen een op de drie lijders aan chronische pijn hun baan, zo blijkt uit Europees onderzoek. En in totaal ondervindt bijna 50% van de patiënten problemen van de pijn op het werk. De Europese economie verliest per jaar ca. 34 miljard Euro door werkverzuim door chronische pijn.

Chronische pijn is dus een niet te onderschatten probleem!

Chronische pijn en het zenuwstelsel:

Iedere bewuste zintuiglijke gewaarwording gaat uiteraard gepaard met activiteiten in het zenuwstelsel. Pijn wordt veelal veroorzaakt door enigerlei vorm van aantoonbare schade aan of in het lichaam. Storingen in de wervelkolom kunnen een breed scala aan gezondheidsklachten en pijnen veroorzaken. Bij chronische pijn is een dergelijke oorzaak dikwijls onduidelijk. Daardoor wordt tot behandeling leidende beoordeling bij chronische pijn extra bemoeilijkt. Toch zijn veel chronische kwalen te herleiden tot problemen in de rug.

Chiropractie is een van de meest veilige geneeswijzen. In de chiropractie gaat men er vanuit dat veel gezondheidsklachten een directe relatie hebben met problemen in de wervelkolom. De chiropractor manipuleert de wervels zodat alle gewrichten soepel worden en de zenuwimpulsen weer ongestoord kunnen doorstromen. Dit gaat meestal gepaard met pijnverlichting. Diverse onderzoeken in relatie tot patiënttevredenheid hebben al uitgewezen dat acute en chronische patiënten na chiropractische behandeling, minder pijn hadden en beter konden functioneren. Vooral wat betreft de chronische patiënten was pijnvermindering en verbeterd dagelijks functioneren een significant hogere uitkomst.

Het is alleen maar logisch dat een patiënt, die over ‘de acute fase’ heen is en zich helemaal goed voelt of althans, klachtenvrij is, zich afvraagt waarom de chiropractor een vervolgconsult voorstelt, al dan niet over een wat langere termijn.

Veel mensen bezoeken een chiropractor pas als ze al een hele tijd met een klacht hebben rondgelopen en vaak is het zo dat de klacht hierdoor al een ‘chronisch’ karakter heeft aangenomen. Als de klachten erg zijn en veel pijn veroorzaken, dan begint de DC met een intensieve behandeling. U bent dan in de ‘intensieve fase’. Als de ergste pijn weg is, maar u bent nog niet stabiel, dan bent u bezig met de ‘recontruerende fase’ of wel fase van herstel. Daarna raadt de chiropractor vaak aan om, ook al voelt u geen pijn meer, een controle afspraak te maken, de ‘preventieve fase’.

Dit is ondermeer van groot belang voor patiënten die een chronisch probleem hebben. Een regelmatige chiropractische aanpak moet en kan een recidief voorkómen, zodat de klachten niet onverwachts terugkeren.

Team Chiropractie Rugkliniek Heerlen