Acute lage rugpijn.

Vaak heeft men het over “spit” als het om scherpe, acute, lage rugpijn gaat. Deze pijn begint plotseling en maakt normale bewegingen onmogelijk. Meestal is deze acute lage rugpijn het gevolg van overbelasting, verdraaiing en/of vertilling.
Net als bij een enkel, ontstaat er een soort verstuiking van het gewricht in combinatie met een zwelling. Het verschil met de wervelkolom is dat de gewrichten hier heel klein zijn en omgeven zijn door spier- en zenuwweefsel. Daardoor is de zwelling meestal niet van buitenaf zichtbaar. Door de zwelling kan er druk ontstaan op het zenuwweefsel, dit veroorzaakt de spierverkramping. Een spierverkramping is het gevolg van de klacht en bijna nooit de oorzaak.

De scheefstand van de wervelkolom wordt veroorzaakt door het feit dat het lichaam probeert een houding te vinden waarbij de druk op de plaats van de zwelling voor uw gevoel het minste is (acute scheefstand van de rug). Het toepassen van warmte doet de spieren ontspannen maar heeft een secundaire zwelling tot gevolg en dat wil je juist in een acute situatie vermijden.
Gebruik daarom een icepack en leg dat onder uw rug (in een theedoek draaien, de icepack nooit rechtstreeks tegen de huid houden) op de meest pijnlijke plaats, ieder uur 20 minuten. Als de pijn wat minder wordt dan kunnen de tussenpozen wat groter gemaakt worden. Net zoals u een verstuikte enkel koelt.
Ook het zitten wordt ten sterkste afgeraden, zitten geeft een grote druk op de onderste wervelgewrichten en daardoor ook toename van de zwelling. Lopen en liggen is beter.
Een warme douche mag, maar geen bad nemen. Dit is slecht vanwege de zithouding in bad.

Team Chiropractie Rugkliniek Heerlen