Ouder worden en Chiropractie – Fysieke Ouderdomsklachten.

Of we het willen of niet: ouder worden houdt in dat het bewegingsapparaat op den duur minder aan kan. Spieren, gewrichten, bandstructuren etc. verliezen met het vorderen van de leeftijd nu eenmaal aan kracht en souplesse. Daarnaast zal het zenuwstelsel niet meer zo snel reageren. Ouder worden is vaak verbonden met artrose (slijtage) en osteoporose (botontkalking). Dit wil echter niet zeggen dat een “versleten” gewricht altijd gebrekkig werkt. De chiropractische behandelingen zijn er op gericht om de beweeglijkheid van de wervelkolom en het functioneren van het zenuwstelsel door middel van gedoseerde mechanische impulsen te herstellen, ook als u reeds slijtage of osteoporose heeft. U hoeft dus niet passief af te wachten hoe uw wervelkolom degenereert of om met deze slijtage “te leren leven”, zoals het medische advies maar al te vaak luidt. Het is aan de chiropractor om het gewricht zo optimaal mogelijk te laten functioneren, zonder gebruik van medicijnen of het ondergaan van een operatie.

Chiropractie kan alle leeftijdsgroepen van dienst zijn en de oude dag aanzienlijk pijnlozer maken. Bij een mens op leeftijd mag men er niet vanuit gaan dat een probleem geheel opgelost kan worden. Toch kunnen wij doorgaans een duidelijke verbetering in het klachtenpatroon realiseren.

Veel voorkomende klachten en de rol van de chiropractor:

Osteoarthrose (slijtage) van de heup komt erg vaak voor bij ouderen. Heupoperaties kunnen tegenwoordig veel oplossen. Voor en na de operatie kan Chiropractie echter een belangrijke rol spelen in het verlichten van de pijn en het functioneel houden van de heupgewrichten.
Osteoarthrose (slijtage) van de nek-, borst- en lendenwervelkolom kan klachten als hoofdpijn, duizeligheid, pijn in de borst, rugpijn en ischias tot gevolg hebben. Weliswaar kan de chiropractor de slijtage niet ongedaan maken, toch kan hij de pijn in aanzienlijke mate verminderen.
Osteoporose (ontkalking van het skelet) is een normaal verschijnsel tijdens het ouder worden. De chiropractor kan niets tegen dit proces doen. Wel kunnen wij door middel van voorzichtige behandelingen de pijn rond zo’n ontkalkte of ingezakte wervel verlichten.

Voor uitgebreidere tekst over Ouder worden, kunt u gratis een folder afhalen in onze praktijk