Hernia en Ischias – de keuze voor géén operatie, maar andere medische zorg, is veilig.

Een belangrijk onderzoek in de VS waarbij een vergelijking werd gemaakt tussen een operatie en andere vormen van medische zorg voor een hernia met uitstralende pijn, werd gepubliceerd in The Journal of the American Medical Association op 22 november 2007. Het onderzoek heeft veel publiciteit gehad vanwege de zeer goede kwaliteit. De onderzoekers waren vooraanstaande medici in de VS (onder leiding van dr. James Weinstein van de Dartmouth Medical School, Hanover, New Hampshire, redacteur van de ‘Journal Spine”), en tevens gaf het onderzoek belangrijke en interessante resultaten aan die gangbare opvattingen uitdaagden.

Een van de resultaten was dat patiënten met een hernia net zo goed herstelden zowel met als zonder operatie. Zelfs voor herniapatiënten met een ernstige vorm van ischias bleek er zelfs géén risico te zijn met betrekking tot wachten of andere medische zorg. De keuze van de patiënt is uiteraard erg belangrijk en moet gerespecteerd worden.

De deelnemers van dit onderzoek zijn gekozen uit het patiëntenbestand van 13 multidisciplinaire klinieken in de periode van maart 2000 tot november 2004.
Het betrof 501 patiënten die voor een operatie in aanmerking zouden komen. Zij waren 18 jaar of ouder. Bij hen was een hernia geconstateerd met duidelijke symptomen van extreme pijnen voor een periode van 6 weken, ondanks dat zij gebruik maakten van andere medische zorg.
Een opvallend artikel in The New York Times over dit onderzoek op 22 november 2007 maakte o.a. melding van het feit dat “zowel een operatie als wachten niet als succesvol kon worden genoteerd”, ook dat “patiënten veilig zelf kunnen beslissen, gebaseerd op persoonlijke voorkeur en de ernst van de pijn”, en dat “de meeste chirurgen dachten, dat langer wachten ernstige gevolgen kon hebben”. Dit laatste kon echter niet worden geconstateerd. Zowel de chirurgen als de patiënten waren bang voor ernstige gevolgen door langer wachten, wat niet het geval bleek.

* Weinstein JN, Tosteson TD et al. (2006) Surgical vs Nonoperative Treatment for Lumbar Disk Herniation: The Spine Patient Outcomes Research Trial (SPORT): A randomizeed Trial, JAMA 296:2441-2450, Obervational Cohort, JAMA 296:2451-2459.