Kosteneffectiviteit van Chiropractie bij rug- en nekpijn.

Omdat ziektekosten voortdurend stijgen, zijn de zorgverzekeraars, de politiek en vele zorgaanbieders wat terughoudender aan het worden omtrent de aanpak van lage rug- en nekpijn. Een in oktober 2005 gepubliceerde studie, in het “Journal of Manipulative and Psychological Therapeutics”, vergelijkt Chiropractie met de klassieke medische zorg bij rug- en nekpijn. Resultaten laten zien dat Chiropractie gelijkwaardige of hoogwaardiger resultaten boekt ten opzichte van de klassieke zorg, terwijl de gemaakte kosten en bijkomende procedures in samenhang met de klassieke behandeling lager waren.

Bij deze studie naar de kosteneffectiviteit van Chiropractie bij rug- en nekpijn, vergeleken met de klassieke medische aanpak, hebben onderzoekers gebruik gemaakt van vragenformulieren, ingeleverd door bijna 2700 personen uit Oregon en Washington. Deze patiënten waren tenminste 18 jaar oud, leden aan acute of chronische rugpijn en werden ofwel door een chiropractor, ofwel door een klassieke medische dokter behandeld.
Behandeling door een chiropractor bleek veel effectiever.

Na 12 maanden was de kosteneffectiviteit van Chiropractie bij chronische lage rugpijn het meest duidelijk. Nog belangrijker was dat de patiënten van de chiropractoren een veel hogere tevredenheid meldden over de ontvangen zorg (gemiddeld 18,1 punten hoger dan bij patiënten die klassieke medische zorg ontvingen).

“Chiropractie-patiënten met chronische lage rugpijn tonen betere resultaten dan klassieke medische patiënten wat betreft pijn, belemmeringen en tevredenheid, zonder bijkomende kosten”, aldus de auteurs in hun onderzoeksconclusie.

1 Luo X, Pietrobon R, Sun SX, et al. Estimates and patterns of direct health care expenditures among individuals with back pain in the United States. Spine 2004;29:79-86.
2 Medical Data International, Market and Technology Reports. U.S. Markets for Pain Management Products, Report RP-821922, June 1999.
3 Nelson CF, Metz RD, LaBrot T. Effects of a managed chiropractic benefit on the use of specific diagnostic and therapeutic procedures in the treatment of low back and neck pain. Journal of Manipulative & Psychological Therapeutics October 2005;28:564-569
4 Haas M, Sharma R, Stano M. Cost-effectiveness of medical and chiropractic care for acute and chronic low back pain. Journal of Manipulative & Psychological Therapeutics October 2005;28:555-563.