Onderzoek naar het dragen van schoolrugzakken en rugpijn .

Een studie van Korovessis et al. in Griekenland, waarbij 1.252 studenten van 7 middelbare scholen waren betrokken, in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, die dagelijks gebruik maakten van rugzakken, heeft uitgewezen dat, met name het asymmetrisch dragen van de rugzak, “resulteert in het verschuiven van het bovenlichaam en de schouder, en scoliose”, met als gevolg “toename van rugpijn gedurende de schoolperiode en tijdens vakanties”.

Een overzicht van feiten uit het onderzoek:

1. Literatuuronderzoek, inclusief eerdere onderzoeken uit Europa, de USA en Australië, wijst uit dat bij een groot gedeelte van de schoolkinderen die rugzakken dragen, het geadviseerde maximum gewicht van 10% van hun lichaamgewicht ruim wordt overschreden, dat er een relatie bestaat tussen rugpijn en het dragen van rugzakken naar school en dat rugpijn op jonge leeftijd een hoge risico-factor is voor rugpijn in het volwassen leven.
  2. 55% van de studenten droeg hun rugzak asymmetrisch, wat duidelijk de kans vergrootte op midden rugpijn (2,9 keer) en lage rugpijn (5 keer) in vergelijking met studenten die hun rugzak symmetrisch dragen over beide schouders. De studenten die hun rugzak asymmetrisch dragen hebben vier keer meer kans op ernstige rugklachten in vergelijking met studenten die hun rugzak symmetrisch dragen.
  3. Onder alle studenten, hadden meisjes 5,6 keer meer kans op midden rugpijn dan jongens tijdens het schoolseizoen en 4 keer meer kans op ernstige rugklachten dan jongens.

Korovessis P, Koureas G et al. (2005) Backpacks, Back Pain, Sigittal Spinal Curves and Trunk Alignment in Adolescents: A Logistic and Multinomial Logistic Analysis, Spine 30: 247-255.

Voor goede algemene educatieve informatie over rugzakgebruik, breng een bezoek aan de website van de Ontario Chiropractic Association (www.chiropractic.on.ca) en ga naar het Pack It Light, Wear It Right Programma.