Rugpijn kan ook verband houden met hartkwalen.

Rugpijn kan ook verband houden met hartkwalen. De grootste studie op dit gebied is uitgevoerd door een groep Finse onderzoekers die dertien jaar lang 8.816 Finse boeren hebben gevolgd, gebruikmakend van vragenformulieren. De studiegroep bestond uit 3.842 vrouwen en 3.648 mannen in de leeftijd van dertig tot 66 jaar die niet eerder hartklachten hebben gehad. Mannen die voordat zij aan de studie deelnamen, last hadden van rugpijn, inclusief ischiasklachten, bleken een aanzienlijk groter risico te lopen om tijdens de studieperiode van dertien jaar aan de gevolgen van biochemische hartziekte te sterven. Dit verband bleef bestaan nadat diverse factoren, zoals leeftijd, rookgewoonte, body mass index (BMI) en sociale status in aanmerking waren genomen.

Het verband tussen het hart en de rug is niet zo ver gezocht, als je bedenkt dat de spieren in de rug een vitale rol spelen bij de ondersteuning van de bloedcirculatie naar het hart. Wanneer de spieren samentrekken, persen zij het bloed uit omliggend weefsel. Is de rug beschadigd, bijvoorbeeld door eerdere verwonding, dan kunnen de spieren in een voortdurende staat van kramp verkeren, zonder dat je dat zelf als een last hoeft te ervaren. Het risico bestaat echter, dat een krampachtige houding tot een jarenlange inefficiënte bloedtoevoer naar het hart leidt, hetgeen uiteindelijk de hartfunctie beïnvloedt.

Ref. 8 BMJ, 1994; 309: 1267-8

Ref. 9 zie dr P. Sherwood. The Heart Revolution Arrow, 1994.