De effectiviteit van Chiropractie bij nekpijn.

– Hurwitz et al. (1996), een medische arts en chiropractoren van RAND (een onafhankelijk, non-profit researchinstituut) en diverse andere academische instellingen, hebben literatuuronderzoek gedaan naar de behandeling van nekpijn. De auteurs concludeerden dat Chiropractie effectiever was dan mobilisatie of fysiotherapie bij het behandelen van subacute en chronische nekpijn en schreven dat “alle drie de behandelmethoden waarschijnlijk superieur waren aan de gangbare medische zorg” (1755).

– Diverse studies (Howe, Newcombe, and Wade 1983; Verhoef, Page, & Waddell 1997) concludeerden dat chiropractische manipulatie aan de ruggengraat de mobiliteit verbetert en de nekpijn vermindert. Zoals Verhoef, Page, & Waddell (1997) concludeerden “patiënten met rug- en/of nekklachten ervaren chiropractische zorg als een effectief middel om pijn en beperkingen te verminderen, waarmee eerdere onderzoeken naar de voordelen van chiropractische zorg bij de behandeling van rug- en nekpijn bevestigd worden.”- Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics, Verhoef et al. (1997)” (240).

Hurwitz, Eric L., Peter D. Akker, Alan H. Adams, William C. Meeker, and Paul G. Shekelle. 1996. “Manipulation and Mobilization of the Cervical Spine: A Systematic Review of the Literature.” Spine 21, no. 15: 1746-1760.

Howe, D. H., R.G. Newcombe, and M. T. Wade. 1983. “Manipulation of the Cervical Spine – A Pilot Study.” Journal of the Royal College of General Practitioners 33: 574-579.