De behandelingen.

De behandeling zelf bestaat uit het corrigeren van de gevonden afwijkingen of blokkades in de gewrichten. De behandeling gaat soms gepaard met een ‘poppend’ geluid omdat er lucht/gassen vrijkomen. Hier merkt u niets van en de behandeling zelf wordt meestal niet als pijnlijk ervaren.

Een behandelingstraject bestaat normaal gesproken uit drie fasen:

De intensieve fase:

.
In deze fase is het doel de irritatie van de wervelkolom en het zenuwstelsel te corrigeren of aanzienlijk te verminderen. In deze fase kan men een aantal symptomen ervaren, zoals pijn, vermoeidheid of een zwaar of warm gevoel in het lichaam.

De reconstructieve fase:

.
Door middel van chiropractische correcties begint de wervelkolom zich gedurende langere periodes te stabiliseren. In deze fase kunnen veel symptomen en klachten verdwijnen of verminderen; de wervelkolom dient bijgehouden te worden om een terugkeer van de symptomen te voorkomen. De afstand tussen de behandelingen wordt nu langer.

Fase van onderhoud en preventie:

.
In deze fase is de wervelkolom redelijk stabiel geworden. Stress kan goed verwerkt worden. Tijdens deze fase wordt er gezorgd dat uw lichaam niet geleidelijk aan weer terugkeert naar de oude situatie. De behandelingen liggen nu veel verder uit elkaar en kunnen vergeleken worden met de tandartscontroles.

Het aantal behandelingen van de intensieve en de reconstructieve fase verschilt per persoon en is van verschillende factoren afhankelijk. Van belang zijn onder andere de soort klacht en in welke mate hij zich voordoet, hoelang de klacht reeds aanwezig is, de leeftijd van de persoon, de algehele gezondheid en in hoeverre u onder stress staat of emotionele problemen heeft. Al deze factoren zijn van invloed op hoe het lichaam op de behandelingen reageert en dus ook op het tempo van genezing.
Onderhoudsbehandelingen zijn hetzelfde als regelmatige tandartsbezoeken: u weet niet of u gebitsproblemen, zoals gaatjes, aan het ontwikkelen bent, dus gaat u naar de tandarts voor een controle. Op dezelfde manier kunt u niet weten of u blokkades in de wervelkolom heeft. Daarom is het belangrijk de chiropractor te consulteren en uw wervelkolom te laten nakijken om schade door blokkades en pijn te voorkomen.